Tuesday, February 15, 2011

Unlock CPU core

Unlocking CPU core nie sebenarnya digunakan untuk meningkatkan ability processor anda bukan stamina anda. Cuma AMD je yang membenarkan processor dia di'unlock' oleh manusia-manusia berilmu. Sebenarnya Intel dengan AMD ada locked core. Core yang tak boleh guna. Thread kali nie nak cerita macam mana dual core jadi quad core. Macam tu la gamaknye.

Macam biasa, tak cukup PC aku PC member aku pulak aku tibai buat eksperimen. Dia pakai processor AMD Athlon X3 440. Specification processor nie korang pi goole sendiri. Malas aku nak cerita. Processor tu ada 1 locked core yang tak boleh digunakan, Sebab tu la namanya pon triple core. So nak dipendekkan cerita, processor nie boleh di'unlock' menjadi quad core processor.

Syaratnya? Motherboard korang mesti la ada function unlock CPU core. Tak ada dok diam-diam. It is very simple. Just enable fucntion tu dalam bios then you're ready to go. Motherboard yang aku guna dalam eksperimen nie ialah Asus M4N68T-M V2. After unlocked, triple core dah jadi quad core.

Tapi mesti ingat, setiap kali unlock core tak menjanjikan stability kat PC korang. So run LinX @ Prime95 @ apa saja stressing software untuk check stabilty. Kalo ok, nice to have new quad core. (^_^)/

Gambar sebagai bahan bukti yang sahih

No comments:

Post a Comment