Saturday, October 24, 2009

Resipi cinta #2

Terima kasih kerana anda masih lagi bersama saya, pzul dalam rancangan resipi cinta episod dua. Pada post kali ini, mari kita lihat apakah sambungan tips-tips bercinta kepada mereka di luar sana yang ingin mencari cinta ataupon memberi cinta ataupon. Diharap thread kali ini dapat memberikan korang sedikit idea apa yang korang kena buat lepas nie. Zaasss... Layaaannn

6. Melepaskan
“Jika kamu mencintai seseorang, bebaskanlah dia. Jika dia kembali kepadamu,maka dia adalah milikmu. Jika tidak, maka dia tidak akan pernah jadi milikmu”. Bahkan dalam hubungan percintaan, seseorang perlukan ruang untuk dirinya sendiri. Jika kita mahu belajar untuk mencintai, pertama kita harus belajar untuk memaafkan dan melupakan masa lalu yang buruk serta kedukaan hati kita. Mencintai bererti melepaskan rasa takut, curiga, dan ego. “Hari ini aku melepaskan semua rasa takutku, masa lalu tidak akan dapat mempengaruhiku- hari ini adalah lembaran baru bagi hidupku”. (Yang nie aku malas nak edit)

7. Komunikasi
Komunikasi memang penting. Kalo korang dok senyap jek, tak berkomunikasi dengan si dia macam mana korang nak mengenali si dia. Jadi, ‘contact’lah si dia selalu, ingatlah orang yang tersayang. Jangan pernah takut untuk mengucapkan 3 kata magik : “Aku cinta kamu”. Jangan pernah melewatkan kesempatan untuk mengucapkan kata-kata hikmat ini kepadanya. Sebab siapa cepat dia dapat.

8. Komitmen
Jika korang ingin mendapatkan cinta yang mendalam, korang harus design komitmen korang berdasarkan worse case scenario. Tunjukkan bahawa korang memiliki komitmen yang mendalam dalam mencintai buah hati korang. Jika korang ingin memiliki hubungan yang penuh dengan ayat-ayat cinta, korang haruslah setia. Sekiranya korang memberikan sepenuh komitmen dalam mencintainya, ia akan menjadi sebuah hubungan yang kukuh (bukan hubungan sulit..)

9. Semangat
Semangat yang terus berkobar, bukan hanya datang dari daya tarikan fizikal, tapi datang dari komitmen yang mendalam, kemahuan, dan rasa saling tertarik. Kalo tak ada semangat mesti korang tak akan cuba rapat dengan orang yang korang suka. Macam main dota la. Tak semangat jek mesti kalah.

10. Kepercayaan
Antara elemen yang penting dalam bercinta. Kalo korang pon tak percaya antara satu sama lain, inikan pulak nak percaya kat aku. (Apa kaitan dengan aku nie?). Tanpa rasa percaya, seseorang tak akan bersikap jujur dan ikhlas dengan si dia. Banyak benda yang korang akan sorok daripada si dia. Mungkin ada kalanya korang sanggup menipu sebab tak percayakan si dia. Oleh itu, jangan menipu. Meniru tak pa.

Sekian saja thread saya pada kali ini. Sehingga bertemu lagi di masa akan datang (^_^)/

No comments:

Post a Comment