Tuesday, July 6, 2010

A-Data XPG Gaming Series Overclocking #1



Recently, aku dah upgrade desktop aku daripada soket 775 kepada soket 1156. Seperti yang kita tahu, motherboard yang mempunyai chipset H55 hanya mampu support RAM DDR3 dan sewaktu dengannya. Jadi aku kena cari RAM yang compatible dengan motherboard aku.

Aku telah pergi survey seorang diri di Kompleks Bukit Jambul dengan menaiki bas Rapid Penang 301. Banyak jugak kedai yang ada jual RAM DDR3. Namun tumpuan aku beralih kepada 1 kedai yang apa tah nama dia aku pun tak ingat. Kedai tu ada jual RAM DDR3 yang mempunyai ability untuk overclock. Memang kena la dengan aku yang mempunyai kecenderungan yang tak berapa rakus terhadap overclocking nie.

RAM DDR3 yang ada kat sana adalah seperti A-Data XPG Gaming Series, G-Skill Ripjaws, G-Skill Trident, Corsair Dominator GT, G-Skill Eco dan banyak lagi. Rambang mata usha RAM punya banyak. Corsair memang aku tolak tepi sebab selalunya overpriced. Value RAM pun ok, tapi ingat nak up sikit (tamak nie). Aku nak cari yang memang built for overclocking.

Fikir punya fikir akhirnya aku telah tertarik dengan dua jenis RAM iaitu G-Skill Ripjaws 1333MHz CL7 dan A-Data XPG Gaming Series 1600MHz CL9. Untuk performance yang lebih baik, latency RAM yang lebih rendah adalah lebih bagus. Mengikut review yang aku baca, Ripjaws hanya mampu untuk di'overclock' sehingga mencecah 1600MHz sahaja. Namun harga RAM tersebut adalah sama dengan A-Data. Akhirnya aku telah memilih untuk membeli A-Data XPG Gaming Series (tamak lagi) sebab nak overclock above 1600MHz. Tapi nak beli yang 2000MHz punya tak cukup duit. Yang nie pun jadi la.

RAM ini adalah dual channel iaitu 2 x 2Gb, mempunyai speed 1600Mhz dan mempunyai latency 9-9-9-24. Design dia hampir sama macam G-Skill Eco kalau tak silap. Bezanya RAM ini berwarna hitam yang lebih anggun. Bak kata pepatah gaya, mutu, keunggulan. Hitam itu menawan. Nama saya RAIN.

Testbed aku yang noob:
Processor : Intel Core i3 530
Motherboard : Asus P7H55-M
RAM(s) : 2 x 2Gb A-Data XPG Gaming Series
CPU Cooler : Cooler Master Hyper 212+ Dual Fan
Graphic Card(s) : HIS HD4850 Big Fan 512Mb
Power Supply : Cooler Master Extreme Power Plus 500W

Balik je daripada Kompleks BJ aku pun telah menjalankan sedikit ujikaji terhadap kemampuan RAM tersebut. Untuk 1600MHz, aku telah mencuba untuk running menggunakan latency 8-8-8-22. No problem. VRAM yang aku set up adalah auto di mana motherboard akan set sendiri ideal voltage. Kemudian aku cuba untuk tweak sedikit demi sedikit sehinggalah mencecah 1656MHz. PC aku boleh boot seperti biasa. Then aku try tweak lagi sampai 1704MHz, still PC aku boleh boot. VRAM untuk speed ini adalah 1.6V.

Benchmark yang aku guna adalah Lavalys Everest Ultimate. Setelah membezakan antara CL8 dan CL9, memang terdapat sedikit jurang di mana CL8 menunjukkan score yang lebih tinggi berbanding CL9. Namun akibat teruja yang teramat sangat aku telah terlupa untuk test stability PC aku setelah di'overclock'.

But bila dah sampai 1704MHz ke atas, PC dah tak boleh boot. Kemampuan RAM tersebut mungkin terbatas berikutan motherboard yang aku guna adalah bukan jenis tweaking performance. So, aku still berpuas hati since aku dapat tweak hampir 1000MHz lebih laju daripada speed asal. Namun untuk gaming ataupun multitasking, perbezaan kedua-dua speed almost negligible walaupun korang guna DDR3 1333MHz.

Later aku akan try setting lain. Tak puas test lagi. Sekian... (^_^)/

No comments:

Post a Comment