Thursday, July 1, 2010

Asus P7H55-M

Kali ini aku nak story sikit kat korang dengan apa benda yang aky dah beli recently. Asus P7H55-M. Ini bukan password healthycampus aku mahupun password facebook aku. Ia adalah motherboard yang paling latest aku pakai. Ia dilengkapi dengan 4 port USB, 6 SATA II, 1 x PCIe 16X, 4 DIMM DDR3 slot. Ianya menggunakan soket LGA 1156. Motherboard ini mampu support processor seperti i3, i5 dan i7. Chipset yang digunakan pula adalah H55.


Apa yang bagusnya motherboard ini, korang boleh guna on board grafik yang disediakan oleh benda alah nie. Maksudnya, jika korang tak cukup budget atau kedekut taik hidung masin nak beli grafik kad, korang still lagi mampu menggunakan PC untuk membuat rutin-rutin harian seperti membuat graf untuk lab report dan sebagainya. Tapi pastikan korang menggunakan processor yang betul.

Bios yang digunakan oleh motherboard ini adalah mudah. Untuk tujuan overclocking motherboard ini tidaklah sepower rakan-rakannya yang mempunyai darjat yang lebih tinggi seperti ROG series dan lain-lain. Untuk tujuan mild overclocking motherboard ini sudah mampu untuk satisfy korang punya kehendak. Setakat nie, aku boleh overclock i3 530 aku sampai 4.4GHz sambil minum vico tanpa ada banyak masalah. Setting betul mesti jadi punya.

Temperature? Of course akan naik tapi not a big problem kalau ada third party cooler. Cooler Master Hyper TX-3 pun dah cukup. Even korang guna stock cooler pun dah boleh overclock sebenarnya. Lagipun i3 530 guna teknologi 32nm. Tak ada la panas sangat. Tapi temperature tu still bergantung kepada sejauh mana kerakusan korang nak overclock. RAM aku mampu lagi overclock mencecah 1704MHz cuma tak running stability je. PC boleh boot macam biasa.

Harga latest di pasaran adalah RM315. Aku pasti kepada yang mahu menggunakan latest processor yang dikeluarkan oleh Intel seperti i3, 15 atau i7, motherboard nie pasti mudah dimiliki. Kalau nak murah lagi carilah second hand. Anda mampu mencarinya...

Sekian... (^_^)/

No comments:

Post a Comment