Wednesday, July 7, 2010

A-Data XPG Gaming Series Overclocking #2

Hari nie aku pun terasa nak try lagi sejauh mana kemampuan RAM nie kalo di'overclock'. So aku bangun pagi terus tido balik lepas tu. Dalam 30 minit kemudian bila dah bangun balik baru la aku on pc aku. Masuk bios, macam biasa... Setting sana setting sini. Then try boot pc tu nak tengok sama ada boot atau tak. Aku mulakan dengan 1800MHz bukan dengan bismillah, terlupa nak baca. Aku try setting under latency 9-9-9-24. Boleh boot macam biasa. Tapi bila running stability guna LinX dan Prime95 ada error. Tak stabil la tu. Bila running Super PI 32M ok je.

Then, aku try lagi running 1850 MHz dan 1900MHz, boleh boot jugak tapi once again kalo running LinX dengan Prime95 lagi la ada error. But bila running Super PI dia tulis tak convergent. So kerakusan pun dah down. Moral pun down. Maybe sebab motherboard aku nie bukan jenis hardcore overclocker, so ability RAM tu terhad. Aku akan try lagi buat sedikit eksperimen dekat RAM nie sampai aku puas hati. Maybe later aku akan post screenshot pulak.

Mungkin aku kena pakai Maximus III Formula @ Maximus III Extreme kot baru aku dapat overclock sampai puas hati sampai gila. Tapi duit yang nak kena keluar pun betol-betol holiaw la. Laju macam air. Aduhai... (T_T)

No comments:

Post a Comment